Tuesday, February 8, 2011

Ihsan Kepada Ibu Bapa

Source: Google

Entri ini aku jadikan pengajaran & panduan utk semua. Aku akui aku juga bukan perfect, tapi ini juga menjadi self-reminder utk aku & semua readers. Islam sgt menuntut setiap anak utk menghormati & menyayangi ibu bapa tak kira apa jua agama & bangsa.


Kadang-kala kita rasa diri kita dah baik, solat tak pernah tinggal, diserikan lagi dgn ibadah sunat. Akan tetapi, tanggungjawab & ihsan pada org tua, entah ke mana, sikap negatif masih menguasai diri. Haihhh...sayangnya. Oleh itu, walau besar sekali pun pangkat, harta banyak, banyak ibadah, tetapi jika ibu bapa tak diberi perhatian pun, tidak dikira mukmin yg berjaya.


Agama Islam menetapkan beberapa peraturan dan tata susila yang harus menjadi amalan semua anak apabila berhadapan dengan ibu bapa mereka. Antaranya:


1. Berbuat baik kepada kedua ibu bapa (ihsan). Firman Allah yang bermaksud: "Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua orang ibu bapa." (Surah an-Nisaa, ayat 36).


2. Menghargai dan menghormati. Allah berfirman yang bermaksud: "Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah, Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku ketika aku kecil." (Surah al-Isra, ayat 24).


3. Merendahkan suara ketika berbicara dengan ibu bapa. Firman Allah: "Maka sesekali janganlah kamu mengucapkan ah kepada keduanya." (Surah an-Nisaa, ayat 23).


4. Berdoa untuk kebahagiaan ibu bapa sama ada yang masih hidup, sakit atau yang sudah meninggal dunia. Sebagai seorang anak soleh, tidak seharusnya melupakan ibu bapa begitu saja. Besar pahalanya jika kita menjaga ibu bapa yg sudah tua mahupun sakit. Allah berfirman yang bermaksud: "Dan ucapkanlah wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua mendidik aku waktu kecil." (Surah al-Isra, ayat 24).


5. Jangan menderhaka kepada ibu bapa. Sesungguhnya, derhaka kepada ibu bapa adalah dosa paling besar dan keji.


6. Hormat kepada ibu bapa bukan Muslim. Asma Abu Bakar pernah berkata, aku pergi kepada ibuku padahal dia masih musyrik, lalu aku meminta fatwa daripada Rasullah Aku berkata: "Aku bertemu dengan ibuku dan dia meminta sesuatu kepadaku, adakah aku boleh menghubungi dia?"Jawab Baginda: "Ya, hubungilah ibumu, ini bererti berbaktilah kepadanya."


Sama2lah kita renungkan. Wallahualam...



No comments: