Tuesday, August 16, 2011

Gadis Bujang Bekerjaya Perlu Keluarkan Zakat?

Salam Ramadhan ke-16 kepada semua. Agak kabur di sini, perlukah wanita bujang yang dah mampu sara dirinya untuk mengeluarkan zakat fitrah? Ada baca artikel, syarat2 orang yang mengeluarkan zakat adalah ketua keluarga & tanggungannya. Tapi macam mana ye bagi anak-anak yang sudah boleh menanggung dirinya sendiri? Takkan nak harapkan bapa bayar lagi?

Anybody can clarify this?


Aku ni kena keluarkan zakat sendiri atau ayah yang bayo?

8 comments:

An idealist that doesn't know where she's going, but is on her way said...

sebaik-baiknya berzakat.. ia mem'bersih'kan harta. kan ada potongan zakat bulanan terus dari gaji. kalau tak pun ada kawan kite bayar setahun sekali, dekat2 nak raya ni dia p bayar zakat pendapatan lump sum utk setahun..

btw kalau kita bayar zakat, ia akan diambil kira dalam pengiraan cukai pendapatan tahunan, so lebih baik bayar zakat kan.

saye cakap lebey tapi sendiri tak terbayar. ish. perlu mengambil langkah tegas terhadap diri sendiri

Nina Aman said...

qey, i mean zakat fitrah. qey dikecualikan kan..sbb husband dah byrkan..

Amanda Eltiqaz said...

based on my experience..ayah dy bayar kan jugak..hehe. wlaupun dia slalu bgtau yg dy ptut byr..tp biasanya masa nk bayar zakat tu, ayah dy akan byrkan semua.

and now..en azam la kena bayarkan..hehe

An idealist that doesn't know where she's going, but is on her way said...

ohhh.. hehe.. haah la ayah la bayarkan sampai nina berkahwin

BuRuuj said...

aman,
selagi belum berkahwin, fitrah tertanggung ke atas bapa. pun begitu, setiap bulan ada bagi mak ayah duit tak?

namun, zakat pendapatan dan harta, tertanggung pada aman.

Nina Aman said...

@ qey: oh..ye ke?hee...tq (=

@ k.dila; ingatkan tanggungan bapa adalah anak2 yg masih belum bekerja sbb dia anak itu tak mampu menanggung dirinya sendiri...
kesimpulannya, selagi blum kawin, ayah bayarkan ek...tima kasih! (=

CaDLyNN said...

kite pon ingt ayah byrkan..
tp bile ayah ty dah byr zakat ke belum? terus...errr...ooo kene byr sendiri ek ayah..ok :)

kesimpulannye..zakat fitrah tu sikit je..byr sendiri pon ok :)

Nina Aman said...

cadlynn: hehe..tu la...siap konfius..tp dari pembacaan kan, zakat fitrah tu ketua keluarga yg tunaikan sehingga anak2 perempuannya berkahwin..bila dah kawin, tanggungjawab pd suami pulak.. (=